Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.08.2007 12:11 - ЕU Секторни програми за финансиране на проекти
Автор: other Категория: Политика   
Прочетен: 1244 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 14.08.2007 12:16


Проектите по Програмата за учене през целия живот трябва да допринасят за постигане на следните цели:

 

ЦЕЛ:

 

Засилване на обмена, сътрудничеството и мобилността между образователните и

обучителните системи на Общността с цел те да могат да постигнат качество на световно

ниво.

 

СПЕЦИФИЧНИ ЦЕЛИ:

Допринасяне за развитието на качествено обучение през целия живот, насърчаване на висококачественото изпълнение, иновациите и европейското измерение в системите и практиките в съответната област. Подпомагане на създаването на Европейска област за учене през целия живот

 

Принос към повишаване на качеството, привлекателността и достъпа до възможностите за учене през целия живот в страните-членки

 

Засилване на приноса на ученето през целия живот към социалната кохезия, активното гражданство, диалога между културите, равенството между половете и професионалната и личностната реализация.

 

Насърчаване на креативността, конкурентността, възможностите за реализация на пазара на труда и повишаване на предприемаческия дух.

 

Допринасяне за увеличаване на участието в дейности за учене през целия живот на хора от всички възрасти, включително на тези със специфични образователни потребности и на групи в неравностойно положение, независимо от социално-икономическото им положение

 

Подпомагане на езиковото обучение и лингвистичното разнообразие

Подпомагане на разработването на ИКТ-базирани продукти, услуги, педагогически методологии и практики за учене през целия живот

 

Засилване на ролята на ученето през целия живот в процеса на създаване на усещането за европейско гражданство, базирано върху разбирането и уважението към човешките права и демокрацията, както и насърчаването на толерантността и уважението към останалите народи и култури.

 

Подпомагане на сътрудничеството в областта на осигуряване на качеството във всички сектори на професионалното образование и обучение в Европа

 

Насърчаване на използването на резултатите, иновативните продукти и процеси по най-добрия начин и обмяна на добра практика в областите на действие на Програмата за учене през целия живот, с цел повишаването на качеството на образованието и обучението.

 

Всяка секторна програма също има своите специфични цели, към постигането на

които съответната кандидатура трябва да допринася. Тези цели са описани в

информацията за съответната секторна програма.

Освен това, както е посочено в Член 12 на Решението за Програмата за учене през

целия живот, тя трябва да способства и за хоризонталната политика на Общността,

по-специално - като:

(a) Способства за утвърждаването на важната роля на културното и езиковото

разнообразие в Европа, както и на нуждата за борба с расизма,

предразсъдъците и ксенофобията;

(b) Създава подходящи условия за обучаващите се със специфични потребности, в

частност – чрез подпомагане на тяхната интеграция в процесите на

образование и обучение;

(c) Съдейства за равнопоставеността на половете и за борбата с всички форми на

дискриминация, базирана на полова, расова, религиозна или етническа

принадлежност, увреждане, възраст или сексуална ориентация.

 

Програмата за учене през целия живот се състои от:

 

�� Четири секторни програми, насочени към:

- училищното образование (Коменски)

- висшето образование (Еразъм)

- професионално образование (Леонардо да Винчи)

- образование за възрастни (Грюндвиг)

�� Хоризонтална програма, насочена към различни области (сътрудничество на

политическо ниво и иновации в областта на ученето през целия живот,

популяризиране на изучаването на чужди езици; разработване на нови ИКТ,

разпространение и прилагане на резултатите)

�� Програма Жан Моне в подкрепа на преподавателите, изследователите,

ангажираните в процеса на европейската интеграция и работещи в основни

европейски институции

 

Подкрепя развитието на политиката и сътрудничеството на Европейско ниво в рамките на Програмата за учене през целия живот, по-специално в светлината на Лисабонската стратегия и програма ‘Образование и обучение 2010’, както и стратегията от Болоня и Копенхаген и последващите процеси, с цел набиране на информация и данни в подкрепа на Програмата, както и с цел проследяване на прогреса в посока постигане на целите на Програмата и идентифициране на области, които представляват интерес.

 

ЧУЖДОЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ

 

Цели популяризиране на изучаването на чужди езици в подкрепа на лингвистичното разнообразие на страните - членки на ЕС. Дейностите от този тип са адресирани към

нуждите на преподавателите и обучаващите се и се отнасят до поне две отсекторните програми. Ако предложението за проект засяга една определена секторна програма, тогава то ще бъде приложено в съответната програма.

 

СЪЗДАВАНЕ НА ИКТ-БАЗИРАНИ ПРОДУКТИ

 

Подкрепя създаването на иновативни, ИКТ- базирани продукти и услуги за целите на Програмата за учене през целия живот. Дейностите от този тип отговарят на нуждите на преподаватели и обучаващи се и се отнасят до поне две от секторните програми. Ако предложението за проект засяга една определена секторна програма, тогава то ще бъде приложено в съответната програма.

 

РАЗПРОСТРАНЕНИЕ И ПРИЛАГАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ

 

Цели признаване, разпространение, приложение на резултатите, постигнати по Програмата за учене през целия живот.

http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/valorisation/index_en.html


СЕКТОРНИ ПОДПРОГРАМИ

 

ПРОГРАМА КОМЕНСКИ

Тази програма е насочена към нуждите на преподавателите и учениците от детските градини и училищата, както и към други институции и организации, работещи в сферата на средното образование, и към институциите и организациите, осигуряващи или подкрепящи процеса на образование и обучение.

 

ПРОГРАМА ЕРАЗЪМ

 

Тази програма е насочена към нуждите на преподавателите и студентите от сферата на формалното висше и професионално образование, независимо от продължителността на обучението или вида квалификация, включително докторски програми, а също така институции и към организации осигуряващи или подкрепящи процеса на образование и обучение.

 

ПРОГРАМА ЛЕОНАРДО ДА ВИНЧИ

 

Тази програма е насочена към нуждите на преподавателите и студентите от сферата на професионалното образование и обучение (като не се включва висшето образование), както и институции и организации осигуряващи или подкрепящи

процеса на образование и обучение.

 

ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ

 

Тази програма е насочена към нуждите на преподавателите иобучаващите се от сферата на образованието за възрастни във всички негови форми, както и къморганизации и институции осигуряващи и подкрепящи процеса на образование и обучение.

 

 

ПРОГРАМА ЖАН МОНЕ

 

Едностранни и национални проекти:

- катедри Жан Моне, центрове за върхови постижения и преподавателски модули;

- асоциации на професори, други преподаватели в областта на висшето образование и научни работници, специализиращи европейски интеграционни проучвания;

- подпомагане на млади изследователи, специализиращи в областта на европейската интеграция

- информационни и изследователски дейности, свързани с Общността, с цел да насърчават дискутирането, анализа и познанието, свързани с процеса на европейска интеграция

Многостранни проекти и мрежи (включително създаване на многостранни изследователски групи)

 

ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ

 

ОПЕРАТИВНИ ГРАНТОВЕ, ПОДПОМАГАЩИ ДРУГИ ЕВРОПЕЙСКИ ИНСТИТУЦИИ

 

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ

Грантове могат да бъдат отпускани за покриване на определени оперативни и административни разходи на европейски институции и асоциации, активно работещи в сферата на образоването и обучението.

По Програмата се финансират следните дейности:

�� мобилност

�� двустранни и многостранни партньорства

�� многостранни проекти

�� многостранни мрежи

�� едностранни и национални проекти

�� наблюдение и анализ

�� оперативни грантове

�� съпътстващи мерки

 

Кратко описание на секторните програми

ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ
Образование за възрастни и други образователни насоки
  

ЦЕЛИ НА ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ

Конкретни цели 

  • Да отговори на предизвикателствата, които застаряването на населението в Европа поставя пред образованието
  • Да предостави на възрастните учащи се възможности за повишаване на техните знания и компетенции  

Оперативни цели

  • Да подобри качеството на и достъпа до мобилност в Европа на учащи се и лица, заети в сферата на образование за възрастни, като увеличи броя на тези мобилности до най-малко 7 000 такива лица, осъществили мобилност до 2013г.
  • Да насърчи сътрудничеството на европейско ниво в областта на образованието за възрастни и по-специално между организации, предлагащи образование за възрастни
  • Да подпомогне хора от уязвими социални групи, поставени в маргинализиран социален контекст, по-конкретно възрастни хора и лица, отпаднали от образователната система без основни квалификации, като им предостави алтернативни възможности за достъп до образование за възрастни
  • Да улесни създаването на иновативни практики в образованието на възрастни и техния трансфер, включително от една участваща страна към други
  • Да насърчи разработването на иновативни ИКТ-базирано съдържание, услуги, педагогики и практики за учене през целия живот
  • Да подобри педагогическите подходи и управлението на организации за образование на възрастни

КОЙ МОЖЕ ДА УЧАСТВА В ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ?

Програма Грюндвиг е отворена към абсолютно всички организации, работещи в сферата на образованието за възрастни. Видът и статута на тези организации се различават значително в различните страни и в различните сектори на образование за възрастни.

  • организации, принадлежащи към сферата на формалното образование: такива са предимно училища и висши учебни заведения, които организират специални курсове за възрастни, желаещи да се сдобият с диплома за основно / средно / висше образование (каквито са например средните общо-образователни училища за възрастни, общинските училища за възрастни, вечерните училища и т.н.);
  • организации, принадлежащи към сферата на неформалното образование: това биха могли да бъдат "участници" от различен вид и с различен статут, като например училища за възрастни, асоциации, организации с идеална цел, инициативи, финансирани от местната общност и т.н., които предлагат възможности за образование, които обикновено не са част от одобрена учебна програма на регионално и национално ниво. В тази област програма Грюндвиг работи в сравнително непознати за нея условия, които се променят постоянно, за които е характерно постоянно увеличение на броя на организациите, които предлагат неформално образование. Тази група се простира от предприятия в частния сектор, за които образователните схеми представляват част от тяхната “корпоративна отговорност”, до болници и затвори, които разполагат с учебни условия и материали, чиято цел е да дадат възможност на обучаемите да “наваксат пропуснатото”
  • информално образование и "други образователни насоки": Този вид дейности също се включват в програма Грюндвиг. "Информалното образование" протича без създаден предварително план, извън рамките на “нормалната” или "конвенционална" образователна среда. Към този вид образование спада обучението с връстници, ученето в семейна среда, доброволен труд и т.н. "Самообучението" или "автономното обучение" може да се включи в тази категория, въпреки че може да протича както индивидуално, така и в рамките на дадена организация.  

Следните организации и физически лица могат да участват по програма Грюндвиг:

  • Възрастни обучаващи се
  • Институции и организации, които предоставят образователни възможности за възрастни
  • Преподаватели и други служители в тези организации и институции
  • Институции и организации, които предоставят начално или продължаващо обучение на лица, заети в сферата на образование за възрастни
  • Сдружения и техните представители, работещи в сферата на образование за възрастни, включително сдружения на обучаващи се и учителски сдружения
  • Организации, които предоставят информация, ориентиране и консултиране по всякакви въпроси, свързани с образованието на възрастни
  • Лица и организации, които се занимават с политиката по въпроси, свързани с образованието на възрастни, на местно, регионално и национално ниво
  • Изследователски центрове и организации
  • Предприятия
  • Сдружения с нестопанска цел, доброволчески организации, неправителствени организации
  • Висши училища

В КАКВИ ДЕЙНОСТИ МОЖЕ ДА СЕ УЧАСТВА ПО ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ? 

  • Индивидуална мобилност под формата на посещения, стажове и обмен на участници във формално и неформално образование за възрастни, включително обучение и професионално развитие на служители в сферата на образование за възрастни, особено в рамките на проекти и партньорства.
  • Работа в партньорство (Партньорства за познание по Грюндвиг) по теми от общ интерес за участващите организации.
  • Многостранни проекти, насочени към подобряване на системите за образоване на възрастни чрез създаване и трансфер на иновации и добри практики.  
  • Мрежи от експерти и организации (Мрежи Грюндвиг), работещи по-конкретно върху:

- Развитие на образованието за възрастни в дадена дисциплина, предмет или управленски аспект, до които се отнасят

- Идентифициране, подобряване и разпространение на съответните добри практики и иновации

- Осигуряване на методическа помощ на други проекти и партньорства и подпомагането на взаимодействието между тези проекти и партньорства

- Изработване на анализи на нуждите и управление на качеството в образованието за възрастни  

  • Подготвителни визити: финансова помощ, отпускана с цел да позволи на представители на институции да вземат участие в контактен семинар или среща с потенциални партньори
  • Други инициативи, насочени към популяризирането на целите на програма Грюндвиг (Съпътстващи мерки)  

КАКВИ СА ДЕЙНОСТИТЕ НА ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ? 

Индивидуална мобилност – Индивидуална мобилност на възрастни обучаващи се

ще стартира от 2008
Индивидуална мобилност – Преподавателски стаж на бъдещи или наскоро получили квалификация преподаватели на възрастнище стартира от 2008
Индивидуална мобилност – Обучение на служители в сферата на образование за възрастни
Индивидуална мобилност – Подготвителни визити за Партньорства за познание
Партньорства за познание
Многостранни проекти
Тематични мрежи
Съпътстващи мерки

 

 

Секторна програма “Леонардо да Винчи”

Цели, Специфични цели

• Да подкрепя участниците в обучителни дейности за усвояване на знания, умения и квалификации в посока личностно развитие
• Да насърчава повишаване на качеството и иновативността в системите, институциите и практиките за професионално образование и обучение
• Да повишава атрактивността на професионалното образование и обучениe и да насърчава мобилността на работодатели и работещи.

Оперативни цели:

• Да подобри качеството и да повиши мобилността на лица от началното и продължаващото професионално обучение, с което работните места в предприятията да нараснат с поне 80 000 на година до края на Програмата за учене през целия живот
• Да увеличи качеството и обема на сътрудничество между институциите и организациите предоставящи възможности за обучение, и предприятията, социалните партньори и съответните органи в цяла Европа
• Да подпомага развитието на иновативни практики в сферата на професионалното образование и обучение, и пренасянето им от страните-участнички към други страни
• Да подобри прозрачността и признаването на квалификациите и компетенциите, включително и тези, придобити чрез неформално и извън-формално обучение
• Да насърчава изучаването на чужди езици
• Да подпомага развитието на иновативни ИКТ-базирани пособия, услуги, методологии и практики за учене през целия живот.

Целеви групи:

• Лица от всички нива на професионалното образование и обучение
• Лица на пазара на труда
• Институции и организации, предоставящи възможности за обучение в сферите, приоритетни за програма “Леонардо да Винчи”
• Учители, обучители и друг персонал от тези организации
• Асоциации на обучаеми, родители и учители в сферата на професионалното обучение
• Предприятия, социални партньори и други представители на бизнеса, включително търговски и промишлени палати, занаятчийски организации
• Институции предоставящи професионално консултиране, ориентиране и информация относно учене през целия живот
• Институции, отговорни за изготвянето на политики за професионално обучение в контекста на учене през целия живот на местно, регионално и национално ниво
• Изследователски центрове, работещи по проблемите на ученето през целия живот
• Висши учебни заведения
• Организации с идеална цел, доброволчески институции, НПО.

Видове дейности:

В програма “Леонардо да Винчи” са включени следните мерки:

·         Индивидуална мобилност: Транснационални практики в предприятия или обучителни институции; Практики и обмен на обучители и консултанти по професионално ориентиране с цел по-нататъшно професионално развитие, и на лица, отговорни за управлението на обучителните институции, за изготвяне на обучителни програми и за кариерно консултиране в предприятията.

·         Партньорства, носочени към теми от общ интерес за участващите организации

·         Многостранни проекти, насочени към подобряване на обучетилните системи чрез трансфер на иновации, посредством езиково, културно и законово адаптиране на иновативни продукти и практики, разработени в различен контекст

·         Многостранни проекти, насочени към подобряване на обучетилните системи чрез развитие на иновации и добри практики

·         Тематични мрежи от експерти и организации, работещи по специфични проблеми на професионалното образование и обучение

·         Обучителни и подготвителни визити за мобилност, партньорство и проектни дейности

  • Други инициативи, целящи да популяризират целите на програма “Леонардо да Винчи” (Съпътстващи мерки)  

Дейности по програма “Леонардо да Винчи”

Индивидуална мобилност – Транснационални практики в предприятия или обучителни организации на лица преминаващи първоначално професионално обучение

Индивидуална мобилност - Транснационални практики в предприятия или обучителни организации на лица на пазара на труда

Индивидуална мобилност – Практика и обмен – Мобилност на професионалисти в областта на професионалното образование и обучение

Партньорства – от 2008 г.

Многостранни проекти – Трансфер на иновации

Многостранни проекти – Развитие на иновации

Тематични мрежи

Съпътстващи мерки

 

 



Тагове:   ЕU,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: other
Категория: Политика
Прочетен: 41404
Постинги: 6
Коментари: 8
Гласове: 27
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930