2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. kvg55
9. zaw12929
10. hadjito
11. sparotok
12. bosia
13. getmans1
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 1244 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 14.08.2007 12:16
Проектите по Програмата за учене през целия живот трябва да допринасят за постигане на следните цели:
ЦЕЛ:
Засилване на обмена, сътрудничеството и мобилността между образователните и
обучителните системи на Общността с цел те да могат да постигнат качество на световно
ниво.
СПЕЦИФИЧНИ ЦЕЛИ:
Допринасяне за развитието на качествено обучение през целия живот, насърчаване на висококачественото изпълнение, иновациите и европейското измерение в системите и практиките в съответната област. Подпомагане на създаването на Европейска област за учене през целия живот
Принос към повишаване на качеството, привлекателността и достъпа до възможностите за учене през целия живот в страните-членки
Засилване на приноса на ученето през целия живот към социалната кохезия, активното гражданство, диалога между културите, равенството между половете и професионалната и личностната реализация.
Насърчаване на креативността, конкурентността, възможностите за реализация на пазара на труда и повишаване на предприемаческия дух.
Допринасяне за увеличаване на участието в дейности за учене през целия живот на хора от всички възрасти, включително на тези със специфични образователни потребности и на групи в неравностойно положение, независимо от социално-икономическото им положение
Подпомагане на езиковото обучение и лингвистичното разнообразие
Подпомагане на разработването на ИКТ-базирани продукти, услуги, педагогически методологии и практики за учене през целия живот
Засилване на ролята на ученето през целия живот в процеса на създаване на усещането за европейско гражданство, базирано върху разбирането и уважението към човешките права и демокрацията, както и насърчаването на толерантността и уважението към останалите народи и култури.
Подпомагане на сътрудничеството в областта на осигуряване на качеството във всички сектори на професионалното образование и обучение в Европа
Насърчаване на използването на резултатите, иновативните продукти и процеси по най-добрия начин и обмяна на добра практика в областите на действие на Програмата за учене през целия живот, с цел повишаването на качеството на образованието и обучението.
Всяка секторна програма също има своите специфични цели, към постигането на
които съответната кандидатура трябва да допринася. Тези цели са описани в
информацията за съответната секторна програма.
Освен това, както е посочено в Член 12 на Решението за Програмата за учене през
целия живот, тя трябва да способства и за хоризонталната политика на Общността,
по-специално - като:
(a) Способства за утвърждаването на важната роля на културното и езиковото
разнообразие в Европа, както и на нуждата за борба с расизма,
предразсъдъците и ксенофобията;
(b) Създава подходящи условия за обучаващите се със специфични потребности, в
частност – чрез подпомагане на тяхната интеграция в процесите на
образование и обучение;
(c) Съдейства за равнопоставеността на половете и за борбата с всички форми на
дискриминация, базирана на полова, расова, религиозна или етническа
принадлежност, увреждане, възраст или сексуална ориентация.
Програмата за учене през целия живот се състои от:
Четири секторни програми, насочени към:
- училищното образование (Коменски)
- висшето образование (Еразъм)
- професионално образование (Леонардо да Винчи)
- образование за възрастни (Грюндвиг)
Хоризонтална програма, насочена към различни области (сътрудничество на
политическо ниво и иновации в областта на ученето през целия живот,
популяризиране на изучаването на чужди езици; разработване на нови ИКТ,
разпространение и прилагане на резултатите)
Програма Жан Моне в подкрепа на преподавателите, изследователите,
ангажираните в процеса на европейската интеграция и работещи в основни
европейски институции
Подкрепя развитието на политиката и сътрудничеството на Европейско ниво в рамките на Програмата за учене през целия живот, по-специално в светлината на Лисабонската стратегия и програма ‘Образование и обучение 2010’, както и стратегията от Болоня и Копенхаген и последващите процеси, с цел набиране на информация и данни в подкрепа на Програмата, както и с цел проследяване на прогреса в посока постигане на целите на Програмата и идентифициране на области, които представляват интерес.
ЧУЖДОЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ
Цели популяризиране на изучаването на чужди езици в подкрепа на лингвистичното разнообразие на страните - членки на ЕС. Дейностите от този тип са адресирани към
нуждите на преподавателите и обучаващите се и се отнасят до поне две отсекторните програми. Ако предложението за проект засяга една определена секторна програма, тогава то ще бъде приложено в съответната програма.
СЪЗДАВАНЕ НА ИКТ-БАЗИРАНИ ПРОДУКТИ
Подкрепя създаването на иновативни, ИКТ- базирани продукти и услуги за целите на Програмата за учене през целия живот. Дейностите от този тип отговарят на нуждите на преподаватели и обучаващи се и се отнасят до поне две от секторните програми. Ако предложението за проект засяга една определена секторна програма, тогава то ще бъде приложено в съответната програма.
РАЗПРОСТРАНЕНИЕ И ПРИЛАГАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ
Цели признаване, разпространение, приложение на резултатите, постигнати по Програмата за учене през целия живот.
http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/valorisation/index_en.html
СЕКТОРНИ ПОДПРОГРАМИ
ПРОГРАМА КОМЕНСКИ
Тази програма е насочена към нуждите на преподавателите и учениците от детските градини и училищата, както и към други институции и организации, работещи в сферата на средното образование, и към институциите и организациите, осигуряващи или подкрепящи процеса на образование и обучение.
ПРОГРАМА ЕРАЗЪМ
Тази програма е насочена към нуждите на преподавателите и студентите от сферата на формалното висше и професионално образование, независимо от продължителността на обучението или вида квалификация, включително докторски програми, а също така институции и към организации осигуряващи или подкрепящи процеса на образование и обучение.
ПРОГРАМА ЛЕОНАРДО ДА ВИНЧИ
Тази програма е насочена към нуждите на преподавателите и студентите от сферата на професионалното образование и обучение (като не се включва висшето образование), както и институции и организации осигуряващи или подкрепящи
процеса на образование и обучение.
ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ
Тази програма е насочена към нуждите на преподавателите иобучаващите се от сферата на образованието за възрастни във всички негови форми, както и къморганизации и институции осигуряващи и подкрепящи процеса на образование и обучение.
ПРОГРАМА ЖАН МОНЕ
Едностранни и национални проекти:
- катедри Жан Моне, центрове за върхови постижения и преподавателски модули;
- асоциации на професори, други преподаватели в областта на висшето образование и научни работници, специализиращи европейски интеграционни проучвания;
- подпомагане на млади изследователи, специализиращи в областта на европейската интеграция
- информационни и изследователски дейности, свързани с Общността, с цел да насърчават дискутирането, анализа и познанието, свързани с процеса на европейска интеграция
Многостранни проекти и мрежи (включително създаване на многостранни изследователски групи)
ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ
ОПЕРАТИВНИ ГРАНТОВЕ, ПОДПОМАГАЩИ ДРУГИ ЕВРОПЕЙСКИ ИНСТИТУЦИИ
ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Грантове могат да бъдат отпускани за покриване на определени оперативни и административни разходи на европейски институции и асоциации, активно работещи в сферата на образоването и обучението.
По Програмата се финансират следните дейности:
мобилност
двустранни и многостранни партньорства
многостранни проекти
многостранни мрежи
едностранни и национални проекти
наблюдение и анализ
оперативни грантове
съпътстващи мерки
Кратко описание на секторните програми
ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ
Образование за възрастни и други образователни насоки
ЦЕЛИ НА ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ
Конкретни цели
- Да отговори на предизвикателствата, които застаряването на населението в Европа поставя пред образованието
- Да предостави на възрастните учащи се възможности за повишаване на техните знания и компетенции
Оперативни цели
- Да подобри качеството на и достъпа до мобилност в Европа на учащи се и лица, заети в сферата на образование за възрастни, като увеличи броя на тези мобилности до най-малко 7 000 такива лица, осъществили мобилност до 2013г.
- Да насърчи сътрудничеството на европейско ниво в областта на образованието за възрастни и по-специално между организации, предлагащи образование за възрастни
- Да подпомогне хора от уязвими социални групи, поставени в маргинализиран социален контекст, по-конкретно възрастни хора и лица, отпаднали от образователната система без основни квалификации, като им предостави алтернативни възможности за достъп до образование за възрастни
- Да улесни създаването на иновативни практики в образованието на възрастни и техния трансфер, включително от една участваща страна към други
- Да насърчи разработването на иновативни ИКТ-базирано съдържание, услуги, педагогики и практики за учене през целия живот
- Да подобри педагогическите подходи и управлението на организации за образование на възрастни
КОЙ МОЖЕ ДА УЧАСТВА В ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ?
Програма Грюндвиг е отворена към абсолютно всички организации, работещи в сферата на образованието за възрастни. Видът и статута на тези организации се различават значително в различните страни и в различните сектори на образование за възрастни.
- организации, принадлежащи към сферата на формалното образование: такива са предимно училища и висши учебни заведения, които организират специални курсове за възрастни, желаещи да се сдобият с диплома за основно / средно / висше образование (каквито са например средните общо-образователни училища за възрастни, общинските училища за възрастни, вечерните училища и т.н.);
- организации, принадлежащи към сферата на неформалното образование: това биха могли да бъдат "участници" от различен вид и с различен статут, като например училища за възрастни, асоциации, организации с идеална цел, инициативи, финансирани от местната общност и т.н., които предлагат възможности за образование, които обикновено не са част от одобрена учебна програма на регионално и национално ниво. В тази област програма Грюндвиг работи в сравнително непознати за нея условия, които се променят постоянно, за които е характерно постоянно увеличение на броя на организациите, които предлагат неформално образование. Тази група се простира от предприятия в частния сектор, за които образователните схеми представляват част от тяхната “корпоративна отговорност”, до болници и затвори, които разполагат с учебни условия и материали, чиято цел е да дадат възможност на обучаемите да “наваксат пропуснатото”
- информално образование и "други образователни насоки": Този вид дейности също се включват в програма Грюндвиг. "Информалното образование" протича без създаден предварително план, извън рамките на “нормалната” или "конвенционална" образователна среда. Към този вид образование спада обучението с връстници, ученето в семейна среда, доброволен труд и т.н. "Самообучението" или "автономното обучение" може да се включи в тази категория, въпреки че може да протича както индивидуално, така и в рамките на дадена организация.
Следните организации и физически лица могат да участват по програма Грюндвиг:
- Възрастни обучаващи се
- Институции и организации, които предоставят образователни възможности за възрастни
- Преподаватели и други служители в тези организации и институции
- Институции и организации, които предоставят начално или продължаващо обучение на лица, заети в сферата на образование за възрастни
- Сдружения и техните представители, работещи в сферата на образование за възрастни, включително сдружения на обучаващи се и учителски сдружения
- Организации, които предоставят информация, ориентиране и консултиране по всякакви въпроси, свързани с образованието на възрастни
- Лица и организации, които се занимават с политиката по въпроси, свързани с образованието на възрастни, на местно, регионално и национално ниво
- Изследователски центрове и организации
- Предприятия
- Сдружения с нестопанска цел, доброволчески организации, неправителствени организации
- Висши училища
В КАКВИ ДЕЙНОСТИ МОЖЕ ДА СЕ УЧАСТВА ПО ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ?
- Индивидуална мобилност под формата на посещения, стажове и обмен на участници във формално и неформално образование за възрастни, включително обучение и професионално развитие на служители в сферата на образование за възрастни, особено в рамките на проекти и партньорства.
- Работа в партньорство (Партньорства за познание по Грюндвиг) по теми от общ интерес за участващите организации.
- Многостранни проекти, насочени към подобряване на системите за образоване на възрастни чрез създаване и трансфер на иновации и добри практики.
- Мрежи от експерти и организации (Мрежи Грюндвиг), работещи по-конкретно върху:
- Развитие на образованието за възрастни в дадена дисциплина, предмет или управленски аспект, до които се отнасят
- Идентифициране, подобряване и разпространение на съответните добри практики и иновации
- Осигуряване на методическа помощ на други проекти и партньорства и подпомагането на взаимодействието между тези проекти и партньорства
- Изработване на анализи на нуждите и управление на качеството в образованието за възрастни
- Подготвителни визити: финансова помощ, отпускана с цел да позволи на представители на институции да вземат участие в контактен семинар или среща с потенциални партньори
- Други инициативи, насочени към популяризирането на целите на програма Грюндвиг (Съпътстващи мерки)
КАКВИ СА ДЕЙНОСТИТЕ НА ПРОГРАМА ГРЮНДВИГ?
Индивидуална мобилност – Индивидуална мобилност на възрастни обучаващи се –
ще стартира от 2008
Индивидуална мобилност – Преподавателски стаж на бъдещи или наскоро получили квалификация преподаватели на възрастни – ще стартира от 2008
Индивидуална мобилност – Обучение на служители в сферата на образование за възрастни
Индивидуална мобилност – Подготвителни визити за Партньорства за познание
Партньорства за познание
Многостранни проекти
Тематични мрежи
Съпътстващи мерки
Секторна програма “Леонардо да Винчи”
Цели, Специфични цели
• Да подкрепя участниците в обучителни дейности за усвояване на знания, умения и квалификации в посока личностно развитие
• Да насърчава повишаване на качеството и иновативността в системите, институциите и практиките за професионално образование и обучение
• Да повишава атрактивността на професионалното образование и обучениe и да насърчава мобилността на работодатели и работещи.
Оперативни цели:
• Да подобри качеството и да повиши мобилността на лица от началното и продължаващото професионално обучение, с което работните места в предприятията да нараснат с поне 80 000 на година до края на Програмата за учене през целия живот
• Да увеличи качеството и обема на сътрудничество между институциите и организациите предоставящи възможности за обучение, и предприятията, социалните партньори и съответните органи в цяла Европа
• Да подпомага развитието на иновативни практики в сферата на професионалното образование и обучение, и пренасянето им от страните-участнички към други страни
• Да подобри прозрачността и признаването на квалификациите и компетенциите, включително и тези, придобити чрез неформално и извън-формално обучение
• Да насърчава изучаването на чужди езици
• Да подпомага развитието на иновативни ИКТ-базирани пособия, услуги, методологии и практики за учене през целия живот.
Целеви групи:
• Лица от всички нива на професионалното образование и обучение
• Лица на пазара на труда
• Институции и организации, предоставящи възможности за обучение в сферите, приоритетни за програма “Леонардо да Винчи”
• Учители, обучители и друг персонал от тези организации
• Асоциации на обучаеми, родители и учители в сферата на професионалното обучение
• Предприятия, социални партньори и други представители на бизнеса, включително търговски и промишлени палати, занаятчийски организации
• Институции предоставящи професионално консултиране, ориентиране и информация относно учене през целия живот
• Институции, отговорни за изготвянето на политики за професионално обучение в контекста на учене през целия живот на местно, регионално и национално ниво
• Изследователски центрове, работещи по проблемите на ученето през целия живот
• Висши учебни заведения
• Организации с идеална цел, доброволчески институции, НПО.
Видове дейности:
В програма “Леонардо да Винчи” са включени следните мерки:
· Индивидуална мобилност: Транснационални практики в предприятия или обучителни институции; Практики и обмен на обучители и консултанти по професионално ориентиране с цел по-нататъшно професионално развитие, и на лица, отговорни за управлението на обучителните институции, за изготвяне на обучителни програми и за кариерно консултиране в предприятията.
· Партньорства, носочени към теми от общ интерес за участващите организации
· Многостранни проекти, насочени към подобряване на обучетилните системи чрез трансфер на иновации, посредством езиково, културно и законово адаптиране на иновативни продукти и практики, разработени в различен контекст
· Многостранни проекти, насочени към подобряване на обучетилните системи чрез развитие на иновации и добри практики
· Тематични мрежи от експерти и организации, работещи по специфични проблеми на професионалното образование и обучение
· Обучителни и подготвителни визити за мобилност, партньорство и проектни дейности
- Други инициативи, целящи да популяризират целите на програма “Леонардо да Винчи” (Съпътстващи мерки)
Дейности по програма “Леонардо да Винчи”
Многостранни проекти – Трансфер на иновации
Многостранни проекти – Развитие на иновации