Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.08.2007 15:01 - Обща характеристика на процеса на обучение на държавните служители в администрацията.
Автор: other Категория: Политика   
Прочетен: 9214 Коментари: 4 Гласове:
0

Последна промяна: 09.08.2007 12:29


image
Общ анализ на организацията и финансирането на  програми за обучение

 

Целта на настоящия преглед е да се направи обща характеристика на процеса на обучение на държавните служители в администрацията.

Следва да се има предвид, че не съществува единен документ – нормативен акт или други правила, който да описва последователно организационния модел, по който се осъществява цялостния процес на обучение на държавните служители в администрацията. Отделни елементи от този процес са регламентирани в Закона за държавния служител, [1] в Устройствения правилник на Министерството на държавната администрация и административната реформа [2] и в Устройствения правилник на Института по публична администрация и европейска интеграция [3]. Някои аспекти са намерили място в Стратегията за обучение на служителите в администрацията, [4] но поради програмния характер на този документ, те служат главно като основа за формулиране на стратегически приоритети и мерки. Институтът по публична администрация и европейска интеграция (ИПАЕИ), както и отделните администрации имат вътрешни документи – методики, стандарти, процедури, които съдържат правила за отделни аспекти от процеса на обучение, които пряко касаят ангажиментите на съответната институция в процеса на обучение.

 

1.Основни видове обучение

 

1.1.В зависимост от целите, които се поставят пред обучението на държавните служители, то бива два вида:

 

1.1.1. Обучение за служебно развитие

Основната цел на обучението за служебно развитие е формирането на административни и управленски знания и развиването на административните умения на държавните служители. Чрез него се осигурява поддържането на устойчивост и непрекъсваемост на държавната служба посредством подготовка на служителите за заемане и осъществяване на длъжностите в нея.

                        Характерно за българския модел на държавна служба е, че новоназначените служители постъпват в администрацията без специална подготовка относно специфичните й функции и дейности. Необходимо е специално обучение и за последващо заемане на по-високи експертни или ръководни длъжности. В тази връзка в основата на обучението за служебно развитие стои въвеждащото обучение, което осигурява подготовка на служителите при :

·         назначаване за първи път на експертна длъжност в администрацията;

·         заемане на първа ръководна длъжност;

·       заемане на длъжности за държавни служители.

Въвеждащото обучение има за цел да осигури:

·            първоначална обща подготовка;

·            първоначална специализирана подготовка за административните структури или длъжности, за които това се изисква;

·            осъзнаване на отговорността и значимостта на изпълняваната длъжност в общия работен процес с оглед реализирането на целите на съответната администрация;

·         адаптиране на уменията и квалификацията на държавните служители към съвременните стандарти за работа в държавната администрация и европейските стандарти за предоставяне на публични услуги.

               

1.1.2.Обучение за професионално развитие

Обучението за професионално развитие има за цел разширяване на познанията на държавните служители относно международната, социалната, икономическата и правната среда, в която работят, както и по отношение на промените в комуникациите, науката и технологиите. Този вид обучение е насочено към:

·            усвояване на допълнителни знания и умения вследствие на промяна на длъжностната характеристика;

·            подобряване изпълнението на служебните задължения чрез индивидуално обучение и специализации;

·            въвеждане на нови модели и/или технологии за осъществяване на определени административни дейности или работни процеси.

 

1.2. В зависимост от определената в Закона за държавния служител степен на задължителност на обучението, то бива:

 

1.2.1. Задължително обучение.

Това е обучението, което законодателят е счел, че е  минимално необходимото, за да може да се изпълнява съответната длъжност. Поради това не може да става въпрос за конкретна преценка на необходимостта от обучение за отделния служител, а всички държавни служители, отговарящи на определени от закона условия, задължително трябва да преминат това обучение в определен срок. Тук се включва обучението за служебно развитие. На задължително обучение подлежат постъпилите за първи път на държавна служба, както и назначените за първи път на ръководна длъжност държавни служители. Органът по назначаването е длъжен да осигури обучението на тези лица в тримесечен срок от встъпването им в длъжност. Висшите държавни служители преминават обучение (извън въвеждащото), поне веднъж годишно.

 

1.2.2. Незадължително обучение.

При този вид обучение ангажиментът на органа по назначаване да изпрати на обучение държавния служител зависи от оценката на неговите потребности от обучение. Тук се включва обучението за професионално развитие.

 

2. Основни програми за обучение на Института по публична администрация и европейска интеграция

Основните програми за обучение, които се предлагат с годишния Каталог на ИПАЕИ са изградени въз основа на класификацията на видовете обучение в зависимост от целите:

 

                       2.1. В сферата на обучението за служебно развитие са предвидени:

·         Курс за новопостъпили служители в администрацията “Въведение в държавната служба”

·         Курс за новоназначени ръководни служители “Управленски умения”

·         Курс за висши държавни служители “Лична ефективност”.

 

2.2. Обучението за професионално развитие е систематизирано в 4 тематични програми:

·         Управление на администрацията и организация на административните дейности и процеси

·         Европейска интеграция – политики и инструменти за нейното осъществяване

·         Е-управление – стратегическо планиране, административно обслужване, инфраструктура.

·         Чуждоезиково обучение

Всяка една от тези тематични програми включва различни курсове и семинари.

       Процедурата за одобряване на курсове и семинари за обучение е описана в действащите в ИПАЕИ Вътрешни стандарти за организация и управление на учебния процес. До края на първата седмица на м. юни, обучаващите мениджъри подготвят учебните планове на семинарите /курсовете за следващата година. Предложенията се дискутират на вътрешна среща на дирекция "Обучение, приложни изследвания и работа по проекти" на ИПАЕИ, за да се достигне до балансираност, прецизност и адекватност между заложените цели и съдържанието на предвиденото обучение. След вътрешното съгласуване, учебните планове на семинарите и курсовете се обсъждат от експертни съвети, които се формират по главните тематични програми на обучение. Броят, съставът и датата на заседанията на експертните съвети се определят със заповед на Изпълнителния директор на ИПАЕИ. Курсовете и семинарите се разглеждат и одобряват от Управителния съвет на ИПАЕИ. Има възможност при необходимост от обучения по актуални теми, да бъдат подготвяни и провеждани курсове, извън одобрените в Каталога.

         Критериите за подбор на преподавателите също се съдържат във Вътрешните стандарти за организация и управление на учебния процес на ИПАЕИ. Те са свързани с:

§         професионална компетентност и опит

§         притежаване на най-новото знание и умение в дадена област на административната дейност (придобито чрез  работа и/или чрез обучение по международни програми и проекти)

§         известност  в експертните и/или преподавателските среди  в дадената област

§         притежаване на методически опит за обучение на възрастни

§         готовност за  адаптиране на учебната материя към нуждите на обучаваните служители

§         добри комуникативни умения

§         висока отговорност и дисциплина по отношение на учебния процес

§         споделяне на  мисията и целите на ИПАЕИ  

 

3. Източници за финансиране на обучението

                        Обучението на служителите в администрацията се осигурява финансово от два основни източника:

·         държавния бюджет

·         други източници за финансиране

Средствата от държавния бюджет са две групи:

·         централизирани средства по чл.35, ал.6 от Закона за държавния служител

·         средства за обучение, предвидени в бюджетите на отделните администрации

Другите източници за финансиране са средства по проекти и програми за обучение на персонала, по които кандидатстват отделните администрации.

 

A. Средства от държавния бюджет:

 

Финансирането на обучението за служебно и професионално развитие на служителите се осигурява основно в рамките на предвидените в централния бюджет средства по чл.35, ал.6 от Закона за държавния служител, които са до 2% от фонда за работна заплата в цялата администрация. Конкретният им размер се определя ежегодно със Закона за държавния бюджет за съответната година. Средствата за служебно развитие (задължително обучение) са част от централизираните средства за обучение и се управляват централно от ИПАЕИ, като отделните администрации не заплащат такса за участие на своите служители. Средствата за професионалното обучение се предоставят от централния бюджет (след заделяне на средствата за задължителното обучение) от министъра на финансите по бюджетите на отделните администрации по предложение на министъра на държавната администрация и административната реформа. За посещаването на курсове в рамките на програмите за професионално обучение отделните администрации заплащат на ИПАЕИ такси за участие на своите служители. Командировъчните разходи на служителите за участие в обучението за професионално развитие са за сметка на съответната администрация. При разходването на средства за обучение, предвидени в отделните бюджети на администрациите, се прилага процедурата на Закона за обществените поръчки.

 

Б. Други източници за финансиране

 

Финансиране от Структурните фондове

 

Прилаганата от страните-членки европейска регионална политика, финансирана чрез средствата на ЕС (Структурните фондове и Фонд "Сближаване"), отразява солидарността между гражданите на Общността. Структурните фондове са механизма, посредством който финансовите ресурси са пренасочват към по-слабо развитите региони в страните-членки. Ролята на ЕС обаче не се свежда само до финансовия принос. Чрез своята регионална политика ЕС налага своето виждане за развитието, планирано на местно ниво. Когато е необходимо, тя се намесва и допринася за развитието на вътрешния пазар, икономическия и валутен съюз. Европейската регионална политика позволява трансфер на около 35 % от бюджета на ЕС към по - слабо развитите региони. Този подход подпомага не само страните-бенефициенти, но и страните, които са нетни донори, тъй като техните предприятия печелят от възможностите за големи инвестиции и от трансфера на икономическо и технологично ноу-хау, особено в регионите, където различните видове икономическа активност не са все още напълно изчерпани. Регионалната политика позволява на всички региони да спомогнат повишаването на конкурентноспособността на целия ЕС. 

 

Европейски структурни фондове и кохезионен фонд

 

Европейската солидарност се изразява преди всичко чрез четирите Структурни фонда. Във всички страни-членки те имат мултипликационен ефект върху икономическите и социални фактори като по този начин стимулират развитието регионалната икономика. Четирите Структурни фонда не са единен финансов източник в бюджета на ЕС. Всеки от тях има своя специфична област, макар че те работят съвместно:

 

Европейският фонд за регионално развитие (ЕФРР) финансира инфраструктура, инвестиции за създаване на работни места, проекти за местно развитие и подкрепа на малки фирми; 

 

Европейският Социален Фонд (ЕСФ) насърчава връщането на безработните и необлагоделстваните групи към пазара на труда, главно чрез финансиране на мерки за обучение и на системи за набиране на работа.

 

Финансовият инструмент за ориентиране на рибарството (ФИОР) подпомага адаптирането и модернизирането на риболовната индустрия.

 

Европейският фонд за ориентиране и гарантиране на земеделието, секция "Ориентиране" (ЕФОГЗ) финансира главно мерки за  развитие на селското стопанство и фермерите, основно в изоставащи райони.

 

Структурните Фондове не финансират отделни проекти, а многогодишни програми за регионално развитие, разработени съвместно от регионите, страните-членки и Европейската комисия.

 

Фонд "Сближаване" или “Кохезионен” предоставя директно финансиране за индивидуални проекти за подобряване на околната среда и развитието на транспортните мрежи.

 

Финансирането на обучителните програми, предмет на анализа, е възможно да стане чрез получаване на субсидии от Европейският Социален Фонд.

 

В периода 2007-2013 г. България ще получи от Европейския съюз над 11 млрд. евро. Четири от тях са предназначени за развитие на селските райони и за директни субсидии за селскостопанските производители, а 7 млрд. евро ще бъдат инвестирани в проекти по различни оперативни програми със средства от трите европейски структурни фонда - Европейски фонд за регионално развитие (ЕФРР), Европейски социален фонд (ЕСФ) и Кохезионен фонд (КФ). Кандидатстването за субсидиите ще започне, след като Европейският съюз одобри 7-те оперативни програми, предложени от България, което от Министерство на финансите очакват да се случи до два месеца. Средствата ще бъдат отпуснати по следните оперативни програми (ОП): ОП „Развитие на човешките ресурси“, ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика“, ОП „Административен капацитет“, ОП „Транспорт“, ОП „Околна Среда“, ОП „Регионално развитие“ и ОП „Техническа помощ“.

 

Финансирането на обучителните програми, предмет на анализа, е възможно по ОП „Развитие на човешките ресурси“ и ОП „Административен капацитет“.

 

Европейският съюз ще субсидира два типа проекти: единият по схемата за безвъзвратна помощ, а вторият по схемата за инвестиционни проекти. Субсидиите за безвъзвратна помощ ще бъдат отпускани по оперативните програми „Развитие на човешките ресурси“, „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика“ и „Административен капацитет“. Инвестиционните проекти, които ще бъдат крупни проекти, свързани с големи инвестиции в инфраструктура, ще бъдат финансирани по ОП „Транспорт“, ОП „Околна Среда“ и ОП „Регионално развитие“. ОП „Техническа помощ“ е предназначена за сформиране на координационно звено, сертифициращ и одитиращ орган, който ще отговаря за ефективно разработване, прилагане, оценка и контрол на средствата по еврофондовете.

 

Финансирането на обучителните програми, предмет на анализа, е възможно да стане чрез получаване на субсиди за безвъзвратна помощ.

 

Приоритети и бенефициентите по оперативните програми:

 

ОП „Развитие на човешките ресурси“ (1,032 млрд. Евро)

 

Приоритети – Насърчаването на създаване на нови работни места и развитие на пазара на труда; Повишаването на производителността и адаптивността на заетите; Подобряване на качеството на обучението в съответствие с потребностите на пазара; Подобряване на достъпа до образование и обучение; Социално включване и насърчаване на социалната икономика; Транснационално и междурегионално сътрудничество.

 

Управляващ орган – „Дирекция европейски фондове“, Министерство на труда и социалната политика www.mlsp.government.bg

 

Потенциални бенефициенти – Образователни, обучителни и научни институции, центрове за потенциално обучение, консултантски фирми, изследователски центрове, работодатели, браншови организации и институции на пазара на труда.

 

ОП „Административен капацитет“ (0,153 млрд. Евро)

 

Приоритети – Добро управление; Управление на човешките ресурси в държавната администрация, съдебната система и структурите на гражданското общество; Качествено административно обслужване и развитие на електронно управление

 

Управляващ орган – Дирекция „Управление на проекти и програми“, Министерство на държавната администрация и административната реформа www.mdaar.government.bg

 

Потенциални бенефициенти – Структурите на държавната администрация на всички нива, органите на съдебната власт и структурите на гражданското общество.

 

Основни изисквания към  проектите

 

Проектът следва да е обоснован финансово, икономически и в социален аспект. Бенефициентът също така трябва да докаже, че разполага с паричен ресурс за съфинансирането на предвидената дейност. Второто изискване е породено от т.нар. принцип на „допълняемост“, според който проекти, финансирани от частни банки и корпоративни институции, ще имат приоритет при получаването на средства и от европейските фондове, като това основно ще се отнася до инвестиционните проекти.

 

За да бъде разгледан един социален проект (по схема за безвъзвратна помощ), неговата стойност трябва да е поне около 5 хил. Евро. Описанието на проектна идея трябва да включва: обща цел, специфична цел, доказване на необходимостта от проекта, описание на дейностите по проекта, план за действие, очаквани резултати след изпълнение на проекта, бюджет за изпълнение, очаквани източници на финансиране. Успешният проект ще трябва да съдържа 4 основни секции - резюме, (което ще съдържа обобщение на проекта, методологията за неговото изпълнение и доказателство за компетентността на кандидата), проектно задание, бюджет на проекта и информация за кандидата. Одобрението на проектите ще става на няколко нива. Първото ниво е административна проверка, която следи дали документацията е попълнена коректно. Следват оценка за правото на кандидатстване, проверка дали проектната идея съвпада с приоритетите на оперативната програма и проверка на допустимостта на разходите. Последният етап включва проверка на разходите, които подлежат на финансиране по изискванията на ЕС. Ако в проекта са включени разходи, които не подлежат на финансиране от ЕС, те няма да бъдат субсидирани.

 

Основните критерии, по които ще бъдат оценявани проектните идеи са:

 

Оценка за административно съответствие; Оценка за допустимостта (При оценките за административно съответствие и допустимост ще се взема предвид финансовата стабилност на кандидата и ще се изисква представянето на годишни счетоводни отчети); Техническа и финансова оценка (Това ще бъде най-важната оценка. Ще се преценява дали проектът отговаря на приоритетите на ОП, има измерими и подробно формулирани крайни резултати, новаторство и стратегическа необходимост ).

 

Особености на подготовката за участие в структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз

 

С цел адекватно използване на структурните фондове за финансиране на обучителните дейности по проекта следва своевременно да се приоритизира планирането на действия за целенасоченото им усвояване и предприеме на мерки за разширено партньорство със социално-икономическите партньори.

 




Гласувай:
0



1. plashkoff55 - Относно процеса на обучение на държавните служители в държавната администрация
08.08.2007 12:44
Първо искам да започна малко по-различно,имайки
предвид,този анализ.
Когато "колата" се отклони от правилния път,по който би трябвало да върви, и трябва много време
и ориентация, докато влезе в правилния път.Така че,системата на образование и професионална
квалификация на държавния служител в нашата
мила родина,е объркана от самото начало...
Защо и как , някои много добре знаят,други не.
Много добре се знаеше,че откакто съществува ЕС,
какво би ни очаквало за напред.Не упреквам то-
ва което се прави в положителна посока.Трябваше много по-рано,дори с реформа
още във висшето образование съгласно изисква-
нията на ЕС, спрямо нашите условия.Не само
по този приоритет,но и по много други, трябва-
ше да се мисли по рано.Но-о-о "по добре късно,
отколкото никога"!
цитирай
2. анонимен - Образованият човек е заплаха за тях
09.08.2007 10:29
Моето мнение е следното - докато негодници на партиен принцип са на ръководни длъжности - никакво обучение няма смисъл. Образованият човек е заплаха за тях. Така обучението се обезсмисля. Даже такъв човек е нежелан.
Ние например все още не сме ходили на обучение, след като станахме дьржавни служители. Никой от редовите служители не е ходил на обучение в института за публична администрация към МДАР. От 2 години ни карат да пишем какви езикови курсове искаме - и не ни пращат.
Ходихме на компютърни курсове уж със сертификати го получихме въпреки успешния изпит - и никой не казва защо. Същевременно се пилеят пари за обучение на негодници.
„Няма никакъв смисъл да поливаш леха в която не е насадено нищо.”

Когато бях на конкурс за Гл. секретар - пишеше при кандидатстването, че език и компютър ще са предимство и ще се проверяват.
На самия изпит ги отмениха не питаха за тях, защото предварително определените негодници не владеят нито западен език, нито притежават компютърна грамотност.
На теста въпросите не бяха лесни, а някои ги написаха за 5 мин., като че си пишат имената - знаеха ги предварително.
На интервюто знам, че конкурентът не е казал нищо, а аз им развих концепция за решаване на проблемите. Мен ме дисквалифицираха.
През м. Март бях на курс за опасни болнични отпадъци. Донесох всичко на диск. Взеха го и не ме търсят повече.
Проекта с профилактичните прегледи върви зле, заради самоуправство и некомпетентността на РЦЗ - и кой е виновен ?- Аз.
Къде е смисъла като знаеш – не знаеш - който си е предвиден – той е в играта. Като знаеш - мътиш водата.
Каква е тази държава дето не само не дава изява на можещите - но го завира в миша дупка?
Как може от 3 г. да сме държавни служители и горните курсове да не са започвали? Нали говореха, че десетки хиляди ще учат език? Кога? Къде?
Ако сам знаел какво ще е тука да сам откъснал отдавна - ама си обичам страната и вече е късно.

Четири проекта сам написал сам т. г. - нито един не е финансиран.

Мнението ми е, че всичко е проформа и е предопределено по партийно - корупционен път. Тези които се уреждат с курсове не могат да ги ползват защото са некадърни. Самата система не позволява свободна реализация на идеи - цялата работа е да се прави нещо формално и да се вземат едни пари.
Това е.

Chicho d-r Ivailo
цитирай
3. анонимен - Mnenie
09.08.2007 11:00
Ob6tata harakteristika na obu4enieto na dyrjavnite slujiteli e opisana yasno i podrobno. Vsi4ko tova e 4udesno i se nadyavam da stane fakt za vsi4ki slujiteli v administraciyata, ne samo za opredeleni hora.Kraino vreme e!
цитирай
4. анонимен - bez
09.08.2007 13:45
ами и да се обучават и да не се обучават, тези които имат протекции си получават, а тези които нямат работят!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: other
Категория: Политика
Прочетен: 41139
Постинги: 6
Коментари: 8
Гласове: 27
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031